Eiger vant årets første treningskamp med 5-0 over Staal Jørpeland på Sparebank 1 banen i Hålå tirsdag. Selv om det «bare» var en treningskamp mot et noe svekket bortelag, var det godt å få en god start i form av gode prestasjoner på banen. To av sesongens nyervervelser, Tomas Birskys (til høyre på bildet over) og Anto Pejic scoret henholdsvis 3 og 2 mål og leverte definitivt varene i oppgjøret.
Eiger leverte en god første omgang og det var tydelig at de røde og blå i år er et lag med mer fart. De fleste Staal-tilløp ble «drept» før det engang ble farlig ved at hurtige Eiger-bein var raskt oppi situasjonene. De to første scoringene sørget Tomas Birskys for med få minutters mellomrom tidlig i omgangen, mens Anto Pejic fikk sitt første mål i Eigertrøya forært av Staal etter vel halvtimen spilt. Vi noterte 32 minutter på klokka før gjestene fikk sin første sjanse – et relativt ufarlig skudd utenfor. Drøye fem minutter før pause burde de så avgjort scoret da en Staalspiller rundet Eigerkeeper Sarunas Kilijonas, men nøling gjorde at Eiger fikk ryddet opp. Eiger kunne scoret flere i første omgang, blant annet ved et skudd i tverrliggeren av Anto Pejic og ledelsen ved halvtid var så avgjort fortjent.
5-0 i årets første kamp og Thor Jostein Dyrnes kommentar; «eg kan ikkje klaga itte 5-0» sier vel litt om at man ikke trenger å ta helt av etter en treningskamp tidlig i februar. Ingen poeng deles ut før om drøye to måneder. Dessuten var nok Staal noe redusert grunnet sykdom og skadeforfall. Men i forhold til å få spillerne til å tro enda mer på opplegget i år, var det viktig å få en god start.
Sarunas Kilijonas, Asbjørn L. Larsen, Stian Sleveland, Sondre Tveit, William Meyer, Tomas Birskys, Josip Tunjic, Andreas Dyrnes, Sigmund Hunnestad, Anto Pejic og Nikolajs Kozacuks.
Jan Terje Søyland, Alexander Nygård, Sander Haugstad, Vytautas Birskys, Gabriel Merkesdal, Matias L. Løyning, Stefan Ghilom